Menu      
 
 
What's new?
 

5 redenen waarom wij wakker liggen van de e-privacy wetgeving

Door de publiciteit rondom de Europese privacywet AVG zijn we in Nederland nu redelijk op de hoogte van onze rechten, zoals het recht van inzage en het recht op rectificatie. Maar de nieuwe wet heeft er nog niet voor gezorgd dat het vertrouwen in de bescherming van onze persoonsgegevens is gegroeid. Integendeel; acht op de tien Nederlanders zijn bezorgd over mogelijke schending van zijn of haar privacy. Een derde van hen heeft er zelfs slapeloze nachten van.

Dat blijkt uit een recent onderzoek dat de Autoriteit Persoonsgegevens heeft laten doen in het kader van de Europese dag van de Privacy (28 januari). [S21] De meeste zorgen hebben betrekking op locatiegegevens van mobiele apparatuur en berichten en beelden op social mediakanalen . Wordt deze onrust en onvrede veroorzaakt door berichten over datalekken, identiteitsfraude en phishing die steeds vaker naar buiten komen? Of zijn we ons steeds meer bewust van onze (online) kwetsbaarheid? Feit is dat er nog heel wat water door de Rijn moet stromen, voordat we ons net zo veilig voelen als voor het internettijdperk.

1) ePV, duidelijkere regels voor de online privacy?
Een nieuwe e-privacyverordening (ePV) – die nu in Brussel wordt voorbereid – moet daar verandering in brengen en onze online privacy nog beter beschermen. Deze wet heeft niet alleen betrekking op online-marketing, ook op het Internet of Things en ontwikkelingen zoals e-health, slimme steden en smart energy. De verordening regelt specifiek de verwerking van persoonsgegevens bij elektronische communicatiemiddelen. Zo komt er meer duidelijkheid over het gebruik van cookies, cookiewalls en cookiebanners.

2) Beleid volg-cookies catastrofe voor de marketeer?
Want van keuzevrijheid is niet altijd sprake. Nu kan een cookiewall je dwingen om akkoord te gaan met alle cookies voordat je een website kunt bekijken. En soms accepteer je daarmee automatisch de cookies van een lijst van partijen die onder dezelfde holding vallen en ook van samenwerkingspartners. Of je gaat automatisch akkoord met alle cookies omdat je geen zin hebt om je eerst te verdiepen in de lange en soms ingewikkelde toelichting. Zo accepteer je ongewild ook de omstreden volg-cookies die ervoor zorgen dat je gepersonaliseerde advertenties te zien krijgt op bijvoorbeeld Facebook.

3) Cookiewall verbod het einde van de media?
Omtrent het cookiegebruik biedt de huidige AVG en de Nederlandse e-privacy richtlijn te weinig houvast. De AVG - en straks de nieuwe e-privacyverordening - heeft dan ook vooral grote gevolgen voor de online-marketing. Denk aan advertentie targeting (remarketinglijsten, custom audiences) en het gebruik van volg-cookies (analytics, optimalisatietools), e-mailmarketing en de upselling van klantgegevens. Voor al deze activiteiten is overigens door de AVG al ondubbelzinnige toestemming van een klant nodig. Het cookiegebruik is ook meteen de reden waarom de ePV op zich laat wachten. Met name de (publieke) mediabedrijven, zoals kranten die door het dalende aantal ‘papieren’ abonnementen afhankelijk zijn geworden van online-advertentie inkomsten, vrezen voor hun toekomst zonder volg-cookies.

4) Wanneer is een cookiebanner compleet?
De AVG heeft geleid tot een nieuwe manier van werken en denken. AVG-proof werken is gelukkig niet zo ingewikkeld als het lijkt. Zo kom je met relatief kleine aanpassingen zoals een goede cookiebanner, scripts die helpen anonimiseren en een extra opt-in in commerciële e-mails en nieuwsbrieven een heel eind. Maar door de ePV zal de cookiebanner nog belangrijker worden. Een slimme webshop-eigenaar heeft ongetwijfeld al een marketingbureau ingeschakeld om ervoor te zorgen dat de cookiebanner compleet is en dat verwerking van persoonsgegevens op de juiste manier gebeurt. Een goede cookiebanner is niet de zoveelste cookiebanner die je achteloos wegdrukt, maar een goed leesbare tekst waarmee je je bezoekers informeert en vooral geruststelt, overigens net zoals de privacy policy. Heb jij al een privacy policy en een cookiebanner op jouw website en voldoen deze aan de AVG?

5) 🗹 AVG ☑️ ePV ?
Maak er werk van en besteed het uit aan een marketingbureau dat weet hoe het moet. Zo hoef je in elk geval niet wakker te liggen van de privacy van jouw klanten of websitebezoekers en al helemaal niet van de e-PV die eraan komt.