Menu      
 
 
What's new?
 

AVG geeft consument regie over persoonsgegevens



Klant wordt weer koning



Niemand wil dat zijn persoonlijke gegevens, zoals adres, telefoonnummer of banknummer op straat komen te liggen of in handen vallen van hackers met verkeerde bedoelingen. Steeds meer bedrijven beschikken gevraagd en helaas soms ook ongevraagd over onze gegevens. En gaan daar niet altijd even voorzichtig mee om. Daar moet de Algemene Verordening Gegevensbescherming, een nieuwe Europese wet rondom privacy, verandering in brengen. De klant wordt weer koning en krijgt de regie over zijn eigen persoonsgegevens.

De kans is groot dat de voorbereidingen voor werken volgens de AVG bij u nog in volle gang zijn of misschien zelfs nog moeten beginnen. Nog lang niet alle bedrijven en organisaties verwerken persoonsgebonden data al volgens de nieuwe wet. En de klokt tikt door. Op 25 mei treedt de Algemene Verordening Gegevensbescherming in werking en riskeren overtreders forse boetes. U heeft dus geen tijd te verliezen. Een ding is zeker: er komt veel meer bij kijken dan u denkt.

Zelfs grote jongens als MediaMarkt - die specialisten in dienst hebben - lukt het niet om deze nieuwe wet vlekkeloos en geruisloos door te voeren. Zo werd deze elektronicareus onlangs op de vingers getikt omdat er nog slordig wordt omgesprongen met klantgegevens. In dit geval ging het om de beveiliging van wachtwoorden voor de dossiers van klanten die via de keten een telefoonrekening hadden afgesloten. En juist een internationaal opererende keten heeft er alle belang bij dat niemand meer steken laat vallen. Boetes kunnen oplopen tot 20 miljoen euro of vier procent van de wereldwijde jaaromzet.

Naar aanleiding van de fouten van MediaMarkt kondigden providers als KPN en T-mobile aan hun portals extra te beveiligen. Wellicht is het ook een wake-up-call voor uw bedrijf of onderneming. Want weet u wel wat de nieuwe wet inhoudt en welke voorbereidingen u nog moet treffen? Of denkt u misschien dat u toch niet onder deze wet valt? Ten onrechte. De Europese wet regelt het gebruik van de persoonlijke data van Europese burgers. Kortom; voor het online verzenden van facturen of contracten, maar ook voor versturen van nieuwsbrieven of het bewaren van inloggegevens voor een website. Dus, de wet geldt nagenoeg voor alle ondernemingen, maar zal vooral grote impact hebben op het beheer van websites en digitale marketingactiviteiten.

De AVG moet zorgen dat er nog veiliger wordt gewerkt met consumentengegevens, maar ook dat de klant beter wordt voorgelicht over de dataverwerking, de privacybescherming en consumentenrechten zoals het recht op verwijdering of het opvragen van gegevens. Net als bij het gebruik van cookies, moet de consument straks akkoord gaan met de omschreven dataverwerking. En deze verklaring moet zo zijn opgesteld dat iedereen het begrijpt. Neem een voorbeeld aan Google, die als ’s werelds grootste zoekmachine voor op loopt en de nieuwe regels al heeft doorgevoerd.

Is uw onderneming of bedrijf te klein voor het in dienst nemen van deskundigen die uw organisatie AVG-proof kunnen maken, dan is het niet onverstandig om externe specialisten in te huren. Zij kunnen zorgen voor een privacy verordening, de registratie van dataverwerking en het opstellen van verplichte verwerkersovereenkomsten of beleidsdocumenten voor de meldplicht. Sterker nog, als u de privacybescherming van uw klanten prioriteit geeft, houdt u uw klanten tevreden en dat is goud waard.