Menu      
 
 
What's new?
 

Hoe ziet een goede cookiebanner eruit

Sinds de nieuwe privacywet (AVG) van kracht is geworden, word je als bezoeker van websites overspoeld met (vernieuwde) cookieverklaringen en verzocht om akkoord te gaan met het plaatsen van cookies. Tenminste, als het goed is. Uit een recente steekproef van de Consumentenbond blijkt dat gros van de websites nog niet (helemaal) voldoet aan de nieuwe regels. Gelukkig hoeft een goede cookiebanner – of verklaring opstellen niet ingewikkeld te zijn.

Vraag een willekeurige Nederlander wat cookies zijn. De kans is groot dat hij of zij meteen denkt aan de Amerikaanse cookies die je kunt opeten en niet aan de cookies op websites. Weinig mensen weten dat cookies kleine databestandjes zijn met een onleesbare computercode. Deze cookies worden op de computer of telefoon van de websitebezoeker geplaatst om bijvoorbeeld het surfgedrag te volgen of om ervoor te zorgen dat hij ingelogd blijft tijdens het bezoek aan de website. Wat cookies zijn en wat ze doen, moet worden toegelicht in de cookiebanner en/of verklaring, maar de vraag is hoeveel mensen daadwerkelijk de moeite nemen om de verklaring te openen en te lezen?

Weigeroptie is soms zoek

De nieuwe privacywet die vanaf 25 mei van kracht is, zou daar verandering in moeten brengen. Voortaan moeten alle bedrijven, instellingen en organisaties hun websitebezoekers informeren over welke persoonsgegevens worden verzameld en verwerkt. Hieronder vallen ook de data die commerciële, marketingcookies verzamelen en opslaan. Daarom moet voortaan elke website zijn uitgerust met een cookieverklaring en/of cookiebanner waarin op een begrijpelijke manier worden uitgelegd wat cookies en trackers zijn, welke functie ze hebben en welke cookies op de website worden gebruikt. Nieuw is dat websites nu verplicht de mogelijkheid moeten bieden om de commerciële cookies te weigeren. Echter, nog niet alle website bieden deze ‘weigeroptie’ of er moet naar gezocht worden.

Er zijn verschillende soorten cookies. Zo wordt er onderscheid gemaakt tussen technische cookies en tracking cookies. En met name met deze laatste categorie is niet iedereen even gelukkig. Dit komt omdat deze cookies informatie verschaffen die kan terugleiden tot een natuurlijke persoon. Zo kunnen commerciële (analytische) cookies door de beheerder worden gebruikt om de website klantvriendelijk te maken, of om te bepalen of een wijziging op de site of een marketingcampagne succesvol is. Maar er zijn ook tracking cookies die door adverteerders (third party) worden geplaatst om informatie in te zamelen waarmee een gepersonaliseerde advertentie kan worden geplaatst op bijvoorbeeld Facebook of een vacaturesite.

Generatoren of een persoonlijke draai

De technische – en noodzakelijke- cookies blijven legaal – zonder deze cookies zou de website immers niet goed functioneren - en is geen toestemming van de websitebezoeker nodig. Maar dat is anders met tracking cookies. Voor deze cookies moet voortaan om een expliciete en ondubbelzinnige toestemming worden gevraagd, dus met behulp van een opt-in. Bovendien moet deze toestemming ook kunnen worden aangetoond en ingetrokken. Over hoe deze regel precies moet worden uitgewerkt – bijvoorbeeld of de commerciële cookies ook moeten worden ingedeeld in verschillende categorieën - doet de AVG geen uitspraak. Daarover moet eerst jurisprudentie komen.

Voldoet je website al aan de nieuwe privacywet of moet jouw cookieverklaring nog worden opgesteld of aangepast. Op internet staan diverse voorbeeldteksten en generatoren om een cookiebanner samen te stellen. Ook zijn er softwarepakketten verkrijgbaar die maandelijks de gebruikte cookies en trackers scannen en nieuwe cookies automatisch verwerken in de banner en/of de verklaring en ze zelfs anoniem registreren in een overzicht, net als de (anonieme) toestemmingen voor het cookiegebruik.

De allermooiste reclame voor je website is natuurlijk om er een persoonlijke draai aan te geven en de verklaring zelf op te stellen. Lukt dit niet of zie je er tegenop; schakel dan een marketingbureau zoals 2-XL in.